تبلیغات
راهنمای مالیاتی شما - مالیات بر ارزش افزوده و تاثیر آن بر متغیرهای كلان اقتصادی
 
درباره وبلاگ


این وبلاگ شخصی و تحت قوانین جمهوری اسلامی میباشد

مدیر وبلاگ : عبدالله بدیع محرز
نظرسنجی
این وبلاگ تا چه اندازه راهنمای شما بوده؟








آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
اخبار مالیاتی استان ============= آخرین خبرهای اقتصادی ============ اخبار علمی-فناوری ==========
راهنمای مالیاتی شما
گسترش فرهنگ مالیات = پرداخت بموقع مالیات = مشارکت در توسعه و آبادانی میهن
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM


فرانسه اولین كشوری بود كه مالیات بر ارزش افزوده را بر پایه تولید ناخالص ملی وضع كرد و متعاقبا مالیات بر ارزش افزوده بر پایه مصرف را جایگزین آن نمود. پس از فرانسه، كشورهای دیگری اقدام به وضع مالیات بر ارزش افزوده نمودند. به این ترتیب،‌ دانمارك در سال 1967، آلمان در 1968،‌ هلند و سوئد در 1969، لوكزامبورگ و نروژ در 1970، بلژیك در 1971، ایرلند در 1972، انگلستان و ایتالیا در1973، مالیات بر ارزش افزوده را در كشور خود به اجرا در آوردند. وضع مالیات بر ارزش افزوده می‌تواند پیامدهایی در سطح اقتصاد به دنبال داشته باشد. این پیامدها ارتباط تنگاتنگی با نحوه برقراری مالیات (نرخ مالیات و كالاهایی كه از شمول آن مستثنا هستند) و سایر شرایط موجود در اقتصاد دارد. چگونگی استفاده دولت از درآمدهای حاصل از اخذ مالیات بر ارزش افزوده، یكی از عوامل تاثیرگذار است.



دولت می‌تواند درآمدهای حاصله را به چهار منظور مورد بهره‌برداری قرار دهد:




1 - خرید كالاها و خدمات
2 - كاهش یا جایگزینی با سایر درآمدهای مالیاتی
3 - بازپرداخت بدهی‌های دولت
4 - نگهداری درآمدها در بانك‌های تجاری یا بانك مركزی





هر كدام از این موارد (یا هر تركیبی از آنها) كه توسط دولت انتخاب شود می‌تواند بر پیامدهای مالیات بر ارزش افزوده موثر باشد. به عنوان مثال چنانچه دولت درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده را به جای خرج كردن، در بانك‌های تجاری یا بانك مركزی نگهداری كند، این اقلام علاوه‌بر افزایش منابع نزد بانك‌ها، موجب كاهش حجم پول یا حداقل عدم افزایش آن می‌شود. لكن چنانچه اولویت با استفاده از درآمدهای حاصله جهت خرید كالاها و خدمات باشد، این اقدام موجب افزایش حجم پول در جامعه می‌شود. تغییراتی كه در حجم پول ایجاد می‌گردد، روی برخی متغیرهای مهم نظیر تورم،‌ ثبات و رشد اقتصادی،‌ توزیع درآمد و تراز پرداخت‌ها اثر می‌گذارد.





1 -تاثیر بر تورم:


امكان افزایش در سطح عمومی قیمت كالاها و خدمات در اثر اجرای مالیات بر ارزش افزوده وجود دارد. حتی در كشورهایی كه مالیات بر ارزش افزوده، جانشین سایر مالیات‌های تجمیعی شده است. به همین دلیل برخی كشورها نظیر فرانسه به منظور مقابله با تورم، اقدام به كاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده كرده‌اند. اما باید در نظر داشت كه وضع مالیات بر ارزش افزوده به خودی خود نمی‌تواند تورم‌زا یا ضد تورم فرض شود. البته این امكان وجود دارد كه فروشندگان برای پوشش مالیات اقدام به افزایش قیمت‌ها به‌اندازه نرخ مالیات نمایند. این اقدام می‌تواند منجر ‌به افزایش یكباره در قیمت این كالاها شود ولی الزاما به تورم (افزایش پیوسته و مداوم در سطح عمومی قیمت‌ها در طی زمان)، نخواهد انجامید.تجربیات كشورهایی كه مالیات بر ارزش افزوده را در كشور خود اجرا كرده‌اند نشان می‌دهد كه دلیلی برای نگرانی درباره تورم در نتیجه مالیات بر ارزش افزوده وجود ندارد و مالیات بر ارزش افزوده تورم‌زا نیست، حتی اگر در كشورهایی نظیر ژاپن و دانمارك،‌ اجرای این قانون منجر به افزایش یكباره – و یكبار برای همیشه – در قیمت‌ها شود. به دلیل اینكه مالیات بر ارزش افزوده فرار مالیاتی را كاهش می‌دهد و در نتیجه درآمدهای مالیاتی دولت افزایش می‌یابد،‌ به دولت كمك خواهد كرد تا سیاست‌های مالی انقباضی تری را دنبال كند و حتی ممكن است اثر كاهشی بر تورم داشته باشد – در این حالت مالیات بر ارزش افزوده اثر ضد تورمی خواهد داشت- كه این موضوع در نمودار ذیل نشان داده شده است:
فرض كنید بدون وجود مالیات بر ارزش افزوده، سطح عمومی قیمت‌ها با خط نقطه چین نمایش داده شود. اگر در سال t0 مالیات بر ارزش افزوده اعمال شود و یك تعدیل (افزایش قیمت) یك بار برای همیشه داشته باشیم؛ در این هنگام سطح قیمت از p0 به p1 افزایش می‌یابد. اما با ایجاد منابع درآمدی مالیاتی برای دولت، اكنون دولت اختیار بیشتری برای اجرای سیاست پولی انقباضی‌تر خواهد داشت و این بدان معنی است كه نرخ رشد سطح عمومی قیمت‌ها شروع به كاهش می‌كند. همانطور كه در نمودار بالا نمایش داده شده، سطح عمومی قیمت‌ها در حالت برقراری مالیات بر ارزش افزوده بعد از سال t، پایین‌تر از سطح عمومی قیمت‌ها بدون وجود مالیات بر ارزش افزوده قرار می‌گیرد. گرچه مالیات بر ارزش افزوده عموما غیر‌تورم‌زا یا ضد تورمی است، باید توجه داشت زمان اجرای این مالیات بسیار مهم است. مطالعات تجربی نشان می‌دهند كه در زمانی كه تورم فزاینده در كشور وجود دارد،‌ نباید اقدام به وضع مالیات بر ارزش افزوده نمود؛ چرا كه این مالیات به طور اشتباه به عنوان عامل تورم شناخته می‌شود و پذیرش آن برای عموم دشوار خواهد بود. باید امعان نظر داشت كه تغییر یكباره در سطح قیمت‌ها



كه ناشی از مالیات بر ارزش افزوده باشد، فقط تحت شرایط خاصی می‌تواند اتفاق بیفتد. چرا كه معمولا انتظار می‌رود مالیات بر یك كالا قیمت آن كالا و قیمت كالاها و خدمات مرتبط با آن را تحت‌تاثیر قرار دهد، اما افزایش سطح عمومی قیمت‌ها نمی‌تواند ادامه یابد مگر اینكه مقدار ریالی كالاها و خدمات تقاضا شده نسبت به سطح تولید افزایش پیدا كند كه این موضوع منجر به افزایش سطح قیمت‌ها می‌شود. با فرض اینكه سطح تولید كاهش نیابد، افزایش در مقدار ریالی تقاضا شده از كالاها و خدمات نیازمند افزایش حجم پول یا كاهش در حجم پولی است كه افراد نگهداری می‌كنند. اما اگر نه حجم پول افزایش یابد و نه سرعت دست به دست شدن پول بالا رود،‌ خریداران نمی‌توانند همان خریدهای قبلی را در سطح قیمت بالاتر انجام دهند. بنابراین، نتیجه این است كه حجم واقعی كالاها و خدمات فروخته شده كاهش بیابد، بعضی قیمت‌ها تنزل كند یا تعدیلاتی در سطح تولید و اشتغال ایجاد شود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت اگر افزایش در سطح قیمت‌ها در نتیجه اجرای مالیات بر ارزش افزوده باشد، عمدتا به یكی از دلایل زیر است:


* اخذ مالیات بر ارزش افزوده موجب افزایش حجم پول توسط مراجع پولی شده است 
* اخذ مالیات بر ارزش افزوده موجب تمایل افراد به كاهش مانده‌های پولی (و در نتیجه افزایش پول در جریان) شده است
* یا مالیات بر ارزش افزوده به منزله عامل ضدانگیزشی برای تولید عمل كرده است.













2- تاثیر بر توزیع درآمد:

بسیاری افراد تصور می‌كنند مالیات بر ارزش افزوده موجب دریافت سهم بیشتری از افراد كم درآمد نسبت به افراد پردرآمد می‌شود. اما برای تجزیه و تحلیل دقیق تاثیر مالیات بر ارزش افزوده بر توزیع درآمد، می‌بایست ببینیم این مالیات به چه صورتی اجرا می‌شود (یعنی نرخ آن برای كالاهای مختلف چند درصد است و چه كالاهایی از آن مستثنا هستند). به علاوه، باید دید نحوه استفاده از درآمدهای حاصله به چه صورت است؟ مثلا در بریتانیا مالیات بر ارزش افزوده بر اكثر كالاها 10‌درصد است و برای برخی كالاها نرخ صفر دارد (كالاهایی كه نرخ مالیات بر ارزش افزوده صفر دارند مشتمل بر مواد غذایی، اجاره مسكن، سوخت، انرژی و حمل‌ونقل مسافر است). نرخ مالیات بر ارزش افزوده برای برخی كالاهای لوكس 25‌درصد و برای برخی كالاها
كه در سطح بین‌المللی فروش بیشتری دارد كمتر از 10‌درصد می‌باشد. تاثیر این مالیات‌بندی بر توزیع درآمد بستگی به این دارد كه قیمت كالاها و خدمات چگونه نسبت به حذف یك مالیات و وضع مالیات بر روی كالای دیگر واكنش نشان می‌دهند. غالبا نمی‌توان تضمین كرد كه قیمت‌ها با تغییر مالیات به همان نسبت تغییر كنند. نحوه استفاده از درآمد توسط دولت (به عنوان مثال اینكه آیا از درآمدها برای كاهش یا حذف مالیات بر درآمد، مالیات بر دارایی، یا افزایش مخارج دولت استفاده می‌شود) می‌تواند برای درك توزیع درآمد واقعی پس از تغییر مالیات به ما كمك كند. به‌علاوه شرایط پولی كشور،‌ رفتار قیمت‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد كه به نوبه خود، بر توزیع درآمد واقعی تاثیرگذار است.


3 - تاثیر بر رشد اقتصادی: 

سیستم مالیاتی باید به گونه‌ای باشد كه پتانسیل اقتصاد برای دستیابی به رشد اقتصادی بالاتر را تشویق كند یا حداقل آن را تضعیف ننماید. حال باید دید پیامدهای مالیات بر ارزش افزوده بر رشد اقتصادی چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید بررسی شود كه آیا افراد نسبت به اجرای مالیات بر ارزش افزوده با (1) كاهش مصرف، (2) كاهش سرمایه‌گذاری یا (3) افزایش عرضه منابع مولد به بازار واكنش نشان می‌دهند. عكس‌العمل سوم به معنی رشد اقتصادی است. اما برای تداوم آن می‌بایست بین افزایش تقاضا و افزایش عرضه كالاها مطابقت وجود داشته باشد. كاهش در تقاضا كه منجر به انباشت كالاها در انبار می‌شود، به كاهش تولید یا قیمت می‌انجامد. عكس‌العمل‌های احتمالی (1)، (2) و (3) بستگی به این دارد كه مالیات بر ارزش افزوده، نحوه استفاده از وجوه و شرایط پولی كشور، چگونه هزینه مصرف فعلی را نسبت به هزینه مصرف آینده و شرایطی را كه منتج به آن می‌شود كه صاحبان منابع، منابع خود را نگهدارند یا به بازار عرضه‌كننده تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. كاهش در هزینه مصرف آینده (نسبت به مصرف فعلی) در بسیاری شرایط منجر به رشد تولید در اقتصاد می‌شود.


4 - تاثیر بر تراز پرداخت‌ها:

مالیات بر ارزش افزوده، نسبت به سایر مالیات‌ها، برای تراز پرداخت‌های كشورهای عضو WTO از مزیت بیشتری برخوردار است. مقررات گات (توافق عمومی تعرفه‌ها و تجارت) این مزیت را ایجاد می‌كند. گات اجازه كاهش در مالیات‌های غیر‌مستقیم، نظیر مالیات بر ارزش افزوده یا مالیات بر فروش را برای صادرات می‌دهد تا به این وسیله قیمت كالا در مقصد صادرات، مشمول مالیات نباشد. اما این اجازه را نمی‌دهد كه مالیات‌های مستقیم نظیر مالیات بر درآمد، از قیمت كالا كاسته شود. به‌علاوه، گات اجازه وضع مالیات بر واردات معادل مالیات غیر‌مستقیم كشور وارد‌كننده را می‌دهد. اگر مالیات‌های مستقیم اثر مثبتی بر قیمت كالاها و خدمات داشته باشند، كه با حذف مالیات این قیمت كاهش می‌یابد، استفاده از مالیات غیر‌مستقیم به جای مالیات مستقیم، می‌تواند در افزایش صادرات و كاهش واردات یك كشور موثر باشد (با فرض ثبات سایر عوامل موثر در تجارت خارجی). این به دلیل آن است كه در چارچوب مالیات بر ارزش افزوده، نسبت به وضعیتی كه مالیات مستقیم برقرار باشد، قیمت برای خارجیان جذاب تر خواهد بود.




نوع مطلب : مقالات آموزشی، مقالات مالیاتی، 
برچسب ها : مقاله مالیاتی، مالیات ارث، اقتصاد کلان،
لینک های مرتبط :


چهارشنبه 21 تیر 1396 08:36 ق.ظ
Appreciate this post. Let me try it out.
جمعه 18 فروردین 1396 11:14 ق.ظ
Hi everyone, it's my first pay a visit at this web page, and piece of writing
is truly fruitful designed for me, keep up posting these types of articles.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


 
 
برچسب ها
پیوندها
آخرین مطالب