تبلیغات
راهنمای مالیاتی شما - چالشهای حقوق مالیاتی جمهوری اسلامی ایران
 
درباره وبلاگ


این وبلاگ شخصی و تحت قوانین جمهوری اسلامی میباشد

مدیر وبلاگ : عبدالله بدیع محرز
نظرسنجی
این وبلاگ تا چه اندازه راهنمای شما بوده؟








آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
اخبار مالیاتی استان ============= آخرین خبرهای اقتصادی ============ اخبار علمی-فناوری ==========
راهنمای مالیاتی شما
گسترش فرهنگ مالیات = پرداخت بموقع مالیات = مشارکت در توسعه و آبادانی میهن
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
مالیات موضوعی شناخته شده و دارای سابقه دیرینه است به طوری كه هر انسان آگاه لزوم برقراری انواع مالیات را در جوامع اجتناب ناپذیر می داند. البته مالیات ناشی از اختیار مطلق دولت ها نیست بلكه امروزه قوانین مالیاتی در تمام یا اغلب كشورهای جهان به استناد مصوبات پارلمان كشورهای مربوطه تصویر می شود. پارلمان هایی كه در كشورهای توسعه یافته بنا به خواست و رای اكثریت مردم تشكیل شده و بنابر قوانین مصوب ناشی از اراده و مشاركت مردم و خواست آنهاست. حقوق مالیاتی در تقسیم بندی حقوقی در گروه حقوق داخلی عمومی قرار دارد هرچند امروزه در عرصه بین المللی قراردادهای مالیاتی برای اجتناب از مالیات مضاعف بین دول مختلف منعقد می گردد اما روابط بین الملل در این رابطه به آن حد وسعت نیافته كه بتوان حقوق مالیاتی را در زمره حقوق بین الملل عمومی و خصوصی قرار داد. البته به لحاظ اجرای مقررات مالیاتی توسط دولت یا واحدها و یا سازمان های متولی مالیات كه معمولادولتی می باشند رابطه نزدیكی بین حقوق اداری و مالیاتی وجود دارد اما حقوق مالیاتی مستقل از حقوق اداری می باشد.
    
    حقوق قانونی مالیات بدین شرح می باشد:1- حق مطالبه مالیات:
    حق مطالبه مالیات برای سازمان های امور مالیاتی كشور در چهارچوب قوانین مالیاتی امری بدیهی و ضروری است و دولت برای تامین هزینه های روزافزون خود از قبیل آموزش- بهداشت و امنیت نیازمند پرداخت این هزینه ها از سوی عموم مردم است.
    
    2- حق كسب اطلاعات از بنگاه ها و فعالان اقتصادی:
    تشخیص صحیح و تعیین عادلانه مالیات مستلزم وجود یك نظام اطلاع رسانی جامع و فراگیر می باشد كه در آن كسب اطلاعات در خصوص درآمد- سرمایه- هزینه و حجم فعالیت مودیان امكان پذیر باشد.
    
    3- حق تحقیق و بررسی:
    علاوه بر اختیار مراجعه به دفاتر اسناد و مدارك مودیان، مسئولان امور مالیاتی می توانند ضمن تحقیقات درباره مودیان، اشخاص ثالث را نیز مكلف به ارائه اطلاعات لازم نمایند.
    
    4- حق رسیدگی و ارزیابی: 
    ماموران مالیاتی به منظور اطمینان از صحت و سقم اظهارنامه های مالیاتی مودیان حق كارشناسی دارند.
    
    5- حق تشخیص مالیات علی الراس:
    در مواردی كه مودیان از ارائه اسناد و مدارك حساب های خود امتناع نمایند یا به روش های غیر قانونی برای فرار مالیاتی مستدل شود، ماموران مربوطه می توانند مالیات این دسته ازمودیان را به شیوه علی الراس مطالبه نمایند.
    
    6- حق توقیف اموال و اعمال ضمانت های اجرایی:
    اگر مودی از پرداخت مالیات خود خودداری نماید از طریق عملیات اجرایی مطالبات دولت وصول می گردد. اصل عدالت، سهولت، اطمینان و صرفه جویی اصول نظام مالیاتی است و در ضمن قوانین باید طوری وضع شوند كه متناسب با میزان درآمد مودیان باشد. به منظور تعادل هرچه بیشتر بین دستگاه های مالیاتی و مودیان در حال حاضر امروزه دستگاه های مالیاتی بیشتر به موضوع پرداخت داوطلبانه پرداخته تا توسل به الزام و اجبار برای مودیان نباشد. برقراری این تعادل هم به آسانی میسر نبوده و در نتیجه دستگاه های مالیاتی ناگزیر هستند دلایل و مستندات خود را در قبال اعتراض مودیان به مراجع دادرسی مالیاتی ارائه نمایند. در پایان پس از گذراندن مشكلات وضع مالیات و اعمال نرخ مالیاتی با مشكل وصول مالیات و در صورت لزوم توسل به عملیات اجرایی مطرح می گردد. علاوه بر این باید توجه داشت كه مالیات اصولایك ابزار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی است و این طور نیست كه تنها جنبه حقوقی داشته باشد لذا بروز خلل در اجرای برنامه های پیش بینی شده مالیاتی در هر مرحله بر امور سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نیز اثرگذار خواهد بود. برای كاهش مشكلات عدیده مربوط به حقوق مالیاتی باید از سیستم مالیه عمومی پیشرفته تری استفاده و نظم و انضباط به خوبی رعایت گردیده و همچنین اصول مالیاتی اجرا گردد. یكی از دلایل موفقیت برنامه های توسعه مالیاتی در كشورهای مردمسالار میزان بالای مشاركت مردم در تعیین سرنوشت خود است كه شهروندان احساس می كنند مالیات آنها در امور عمرانی كشورشان هزینه می شود. این روش ابزار مناسبی برای اعمال سیاست های مالی نیز به شمار می رود. یعنی هرگاه جامعه در ركود و كم تحركی اقتصادی مشاهده شود باید نرخ های مالیاتی كاهش یافته تا موجبات تحرك در رونق اقتصادی فراهم گردد و اگر تورم و افزایش قیمت ها در جامعه به وجود آید با نرخ های مالیاتی و فروش اوراق مشاركت موجبات كنترل بازار و كاهش حجم نقدینگی فراهم گردد.
    
    موسی ربیعی- اداره كل امور مالیاتی سیستان و بلوچستان
    
    منابع:
    
    1- منابع مالیاتی- محمد رزاقی- انتشارات دانشكده امور اقتصادی و دارایی 
    
    2- مدیریت مالی- احمد مدرس زاده- فرهاد عبدالله زاده- انتشارات پردازش 
    
    3- توسعه و نابرابری- محمدجواد زاهدی- انتشارات مازیار
    
    4- فرهنگ بزرگ علوم اقتصادی- منوچهر فرهنگ- انتشارات آزاده
    
    5- مطالعات و تجربیات شخصی 
    
    



نوع مطلب : اخبار مالیاتی، 
برچسب ها : مقاله مالیات،
لینک های مرتبط :


شنبه 25 شهریور 1396 08:17 ب.ظ
Howdy! This blog post could not be written any better!
Looking at this post reminds me of my previous roommate!
He constantly kept talking about this. I'll send this post to him.
Pretty sure he's going to have a great read.
Thanks for sharing!
دوشنبه 28 فروردین 1396 11:56 ب.ظ
Thanks a bunch for sharing this with all people you actually recognize what you're speaking about!
Bookmarked. Please also seek advice from my website =).
We may have a link exchange contract among us
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


 
 
برچسب ها
پیوندها
آخرین مطالب