تبلیغات
راهنمای مالیاتی شما - فرار مالیاتی و گریزگاهها !
 
درباره وبلاگ


این وبلاگ شخصی و تحت قوانین جمهوری اسلامی میباشد

مدیر وبلاگ : عبدالله بدیع محرز
نظرسنجی
این وبلاگ تا چه اندازه راهنمای شما بوده؟








آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
اخبار مالیاتی استان ============= آخرین خبرهای اقتصادی ============ اخبار علمی-فناوری ==========
راهنمای مالیاتی شما
گسترش فرهنگ مالیات = پرداخت بموقع مالیات = مشارکت در توسعه و آبادانی میهن
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
جمعه 6 اردیبهشت 1392 :: نویسنده : عبدالله بدیع محرز

 

مقدمه

یكی از منابع مهم درآمدی دولتها مالیات است كه علاوه بر اینكه بخش عمده ای از هزینه ها را تامین می كند بعنوان ابزار مناسب مالی برای كنترل اقتصاد نیز بكار گرفته می شود. هنگامی كه در سطح جامعه با رشد نقدینگی مواجه می شویم دولت می تواند با افزایش نرخ های مالیاتی موجبات كاهش نقدینگی وتورم را فراهم آورد و اگر ركود وكم تحركی وعدم رونق اقتصادی را در اقتصاد شاهد باشیم مسولان می توانند با كاهش نرخ های مالیاتی شكوفایی اقتصاد را به جامعه برگردانند . بدین ترتیب مالیات می تواند یكی از ابزارهای مهم مالی و به عنوان سوپاپ اطمینان اقتصادی كاركردهای مطلوبی برای جامعه به همراه داشته باشد. همچنین مالیات نقش مهمی در توزیع عادلانه درآمد و توزیع مجدد ثروت دارد.  دولت ها با اخذ مالیات از ثروتمندان وتوزیع آنان در قالب كمك های بلاعوض واعانات و پرداخت یارانه به افراد كم درآمد جامعه در برقراری عدالت اجتماعی نیز نقش موثری ایفا نمایند.


تعریف فرارمالیاتی :

هر گونه تلاش قانونی یا غیر قانونی به منظور طفره رفتن از پرداخت مالیات یا كمتر پرداخت نمودن آن به هر شیوه كه انجام شود فرار مالیاتی گفته میشود.

اصطلاح فرار مالیاتی در رابطه با ترتیبات غیر قانونی اتخاذ شده جهت اختفا درآمد یا نادیده گرفتن بدهی مالیاتی به كار می رود و به این معنی است كه مودی كمتر از میزانی كه قانونا موظف است پرداخت نماید.

زمینه های پیدایش فرار مالیاتی :

بررسی ها نشان می دهد عمده ترین زمینه پیدایش فرارمالیاتی در بسیاری از كشورها یكسان و مشترك بوده ومعمولا مالیات هایی كه با هدف توزیع در آمد وضع می گردند دارای پایه های كمتر و نرخ های بالاتری هستند اینگونه مالیات ها  قابلیت فرار فراوانی درخودنهفته دارند. افزایش نرخ های مالیاتی ضمن آنكه انگیزه های سرمایه گذاری را كاهش می دهد زمینه لازم برای اجتناب از پرداخت مالیات و فرار مالیاتی را نیز فرا هم می آورد .

اقتصاد پنهان یكی از عوامل پیدایش فرار مالیاتی است.در كشور ما عوامل مختلفی در شكل گیری و گسترش اقتصاد پنهان و زیر زمینی دخیل هستند.چون عمده فعالیت های اقتصادی از دید ماموران مالیاتی پنهان می ماند،بنابراین زمینه فرار مالیاتی مهیا می شود . همچنین ساختار اجرایی اقتصاد و عدم شفافیت در قوانین و مقررات عامل دیگری در پیدایش فرار مالیاتی تلقی می گردد،عدم ثبات قوانین و مقررات و تغییر و جابجایی مداوم قوانین نیز فرار مالیاتی را تصریح می نماید .

شیوه های فرار مالیاتی

گستردگی اقتصاد و پنهان بودن بسیاری از فعالیت هایی كه توسط افراد حقیقی یا حقوقی تحت عناوین مختلف در كشور ما صورت می گیرد،همچنین وضعیت تاریخی مخصوصا شرایط جنگ تحمیلی كه بخش عمده درآمد ها را از جریان سرمایه گذاری خارج و به صورت ذخایر غیر مولد در آورده بود و برخی از صاحبان این سرمایه ها ضمن بهره مند شدن و سوء استفاده از این شرایط به فعالیت های دلالی و واسطه گری پرداخته و با استفاده از روش های احتكار كالا  ، انحصار و با افزایش غیر واقعی قیمت ها بخش قابل توجهی از درآمد ها را تصاحب كردند و در پرداخت مالیات نیز راه های فرار مالیاتی را بنیاد نهادند..

در یك تقسیم بندی كلی میتوان عمده ترین شیوه های فرار مالیاتی را به صورت زیر بیان نمود:

1-       نگهداری دو دسته دفاتر و مدارك برای ثبت معاملات یك دفتر برای صاحبان مشاغل كه دخل و خرج را به درستی نشان می دهد و ممكن است از آن برای دریافت تسهیلات بانكی و سایر امور استفاده شود و دسته دوم برای ارائه به واحد های مالیاتی كه به صورت غیر واقعی و كمتر از میزان حقیقی  تنظیم شده و فقط بخش كوچكی از درآمد ها را نشان می دهد .

2-       عدم ثبت بسیاری از فعالیت ها و درآمدها در دفاتر و اسناد و مدارك و حتی اشتغال به اموریكه مجوزهای لازم برای آن فعالیت ها اخذ نشده بطوریكه شناسایی را برای ماموران مالیاتی غیر ممكن سازد..

3-       معافیت های متنوع مالیاتی كه در بسیاری از موارد موجب فرار مالیاتی شده است.مثلاٌ معافیت درامداجاره واحدهای مسكونی كه براساس الگوی مصرف مسكن ساخته شده اند بطوریكه در برخی از موارد به استناد این قانون زیر بنای بیشترازالگوی مزبور نیز پوشش معافیت گرفته و از مالیات معاف شده اند.

4-       در نظام مالیات بر ارزش افزوده نیز امكان فرار مالیاتی  علاوه بر موارد فوق در بحث اعتبار مالیاتی مودیان وجود داردفعالان می توانند با تبانی با فروشندگان كالا و خدمات و با ارائه فاكتورهای خرید صوری اعتبار مالیاتی  برای خود منظور نمایند..

5-       در خود اظهاری نیز فرار مالیاتی به وضوح مشاهده می شود.توافقاتی كه صورت می گیرد افزایش اندكی در پایه های مالیاتی ایجاد می نماید . پایه هایی كه بعضاٌ بسیار كمتر از میزان واقعی درآمد مودیان بوده و عملا فرار مالیاتی را جنبه رسمی و قانونی می بخشد..

6-       بخشودگی جرایم مالیاتی و تقسیط طولانی مدت مالیات از مصادیق دیگر فرار مالیاتی می باشد وقتی مودی به دلیل عدم انجام تكالیف خود و عدم پرداخت به موقع مالیات مشمول جریمه می گردد و این جرایم نیز بخشیده می شود و یا مودیان فرصت قانونی پیدا می كنند بدهی خود را در اقساط بلند مدت پرداخت نمایند با توجه به تورم و كاهش ارزش پول نوعی دیگر از فرار مالیاتی شكل گرفته است.

پیشگیری از فرار مالیاتی

برای جلوگیری ار فرار مالیاتی وفرهنگ سازی مناسب شیوه های ذیل پیشنهاد می گردد:

1 – تولید و پخش برنامه های مختلف در رسانه ملی  همچنین ساخت فیلم های مستند و سینمایی در خصوص فلسفه پرداخت  مالیات و زمینه سازی برای برخورداری از  جامعه مدنی و فرهنگ سازی مستمر و مداوم.

2 – ترویج اندیشه سرزمینی آباد با پرداخت مالیات در مطبوعات و رسانه های گروهی و تاكید روز افزون بر منافع عام از پرداخت مالیات و افزایش سهم شهروندان و اقشار پایین جامعه از كالاهای عمومی.

3 – گنجاندن چند واحد درسی به عنوان آشنایی با مالیات در برنامه های درسی سطوح مختلف تحصیلی از جمله اول دبیرستان یا تحصیلات دانشگاهی.

4 – اهتمام جدی دولت برای اجرای دقیق قانون مالیات بر ارزش افزوده و سایر مقررات مرتبط به گونه ای كه شهروندان با جدیت با مسئله مالیات برخورد نمایند و پرداخت مالیات را وظیفه خود تلقی نمایند..

5 – شفاف سازی نحوه هزینه كرد درآمدهای مالیاتی توسط دولت و انعكاس اخبار آن در مطبوعات و رسانه های شنیداری و دیداری.

6 – حذف معافیت های غیر ضروری مثل معافیت بخش های فرهنگی ، هنری و ورزشی ، همچنین هدفمند نمودن معافیت های واحدهای تولیدی و مسكونی.

7 – تشكیل بانك اطلاعاتی جامع و فراگیر به طوریكه تمامی فعالیت های اقتصادی مودیان از طریق مراجعه و ثبت در این مركز صورت گیرد و تمامی اطلاعات نیز ذخیره و به صورت آنلاین در اختیار واحدهای مالیاتی سراسر كشور قرار گیرد.

8 – ارتقای سطح كیفی دانش ماموران و دست اندركاران مالیاتی از طریق آموزش های لازم و برگزاری دوره های مختلف و برخورداری از دانش و تخصص مورد نیاز در زمینه شغلی.

نتیجه

در كشور ما ناكارآمدی سیستم آموزشی ، پیچیدگی قوانین و مقررات، انجام دستی وسنتی امور مربوط به حسابرسی مالیاتی و ضعف خود اظهاری از مهمترین عوامل عدم توفیق نظام مالیاتی كشور محسوب می شود. یكی دیگراز عوامل موثر در تضعیف و عدم اثر بخشی سیاست ها و نهایتاٌ فرار مالیاتی ابهام در قوانین و مقررات می باشد، این مسئله می تواند به تنهایی كارایی كل سیستم را مختل نماید . فرآیند مالیات گیری را می توان از لحاظ ترتیب زمانی به تدوین و تصویب قانون ، شناسایی مودیان ، تشخیص مالیات ، رسیدگی به اعتراضات و نهایتاٌ وصول مالیات طبقه بندی نمود..

با توجه به مطالب عنوان شده  برای افزایش كارایی سیستم بایستی ضمن فراهم آوردن شرایط لازم و برداشتن موانع تمكین مالیاتی به توسعه مالیات بر مصرف اهتمام ورزید .

فراهم كردن زمینه های لازم برای اجرای دقیق قانون  مالیات برارزش افزوده   ومشمولیت فوری همه فعالان یكی دیگر از راهكارهای بهسازی سیستم می باشد.برای عملیاتی شدن و نتیجه گیری مطلوب از نظام مالیات بر ارزش افزوده بایستی تشكیلات ، تجهیزات و نیروی انسانی آموزش  دیده و متخصص را به كار گرفت و از  تشریفات زاید  اجتناب نمود. تعیین نرخ های مناسب چه در مالیات بر ارزش افزوده و چه در مالیات های مستقیم می تواند انگیزه فرار مالیاتی را در مودیان كاهش دهد..

همچنین تصمیم قاطعانه در مورد عدم بخشودگی جرایم و جدیت در برخورد با قانون گریزان می تواند از فرار مالیاتی جلوگیری نماید. ایجاد ثبات در قوانین و مقررات می تواند كمك قابل توجهی به كاهش فرار مالیاتی نماید . و برعكس تغییرات مداوم در قوانین و مقررات و عدم ثبات در این زمینه می تواند فرار مالیاتی را تشدید نماید .

عدالت مالیاتی یكی دیگر از شاخص هایی است كه برقراری و رعایت آن می تواند مودیان را به پرداخت مالیات ترغیب نماید.

برای به حداقل رساندن فرار مالیاتی دولت می تواند با اختصاص هزینه هایی به مراتب كمتر از ضررهای بزرگ جلوگیری نماید.پدیده فرار مالیاتی كه سال ها در كشور ما ادامه داشته و برای بعضی از مودیان به صورت عادت و رویه تبدیل شده به سادگی از بین نخواهد رفت مگر با فراخوان عمومی و بسیج كلیه امكانات ، خواست و اراده دولت و همكاری و همیاری گسترده مردم .

اگر می خواهیم كشوری داشته باشیم كه از وابستگی اقتصاد نفتی به سوی اقتصاد مالیاتی سوق داده شود باید در این امر مهم مشاركت جدی و همه جانبه تمامی آحاد جامعه را جلب نماییم و دولت برای از میان برداشتن موانع اقدامات اساسی و موثری انجام دهد تا  درآمدهای مالیاتی  جایگزین درآمدهای نفتی شود و گام بلندی برای توسعه پایدار و عمران و آبادانی كشور برداشته شود .

منابع 

1)       توسعه و نابرابری ، محمد جواد زاهدی ، انتشارات مازیار

2)       اقتصاد خرد، محتشم دولت شاهی، انتشارات فروردین

3)       توسعه و سازندگی ، محمدمهدی میری ، پایان نامه كارشناسیط ارشد

4)       تجربیات و مطالعات شخصی

موسی ربیعی و محمد مهدی میری اداره كل امور مالیاتی سیستان و بلوچستان



نوع مطلب : اخبار مالیاتی، 
برچسب ها : مقاله مالیات،
لینک های مرتبط :


جمعه 6 اردیبهشت 1392 11:07 ب.ظ
سلام دوست عزیز
وبلاگ خوبی داری
خوشحال میشوم که به وبلاگ من هم سر بزنی و در صورت تمایل تبادل لینک کنیم
با آرزوی موفقیت برای شما
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


 
 
برچسب ها
پیوندها
آخرین مطالب