تبلیغات
راهنمای مالیاتی شما - چگونه اختلافاتمان را با سازمان امور مالیاتی مرتفع نماییم
 
درباره وبلاگ


این وبلاگ شخصی و تحت قوانین جمهوری اسلامی میباشد

مدیر وبلاگ : عبدالله بدیع محرز
نظرسنجی
این وبلاگ تا چه اندازه راهنمای شما بوده؟








آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
اخبار مالیاتی استان ============= آخرین خبرهای اقتصادی ============ اخبار علمی-فناوری ==========
راهنمای مالیاتی شما
گسترش فرهنگ مالیات = پرداخت بموقع مالیات = مشارکت در توسعه و آبادانی میهن
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
چگونه اختلافاتمان را با سازمان امور مالیاتی مرتفع نماییم
 در صورتی كه مودیان مالیاتی به نحوه رسیدگی به پرونده مالیاتی خود اعتراض داشته باشند می توانند راههای مختلفی را
 برای رفع حل اختلاف خویش با اداره امور مالیاتی برگزینند كه در ذیل به شرح آنها خواهیم پرداخت.

1 - مراجعه به اداره امور مالیاتی
در مواردی كه برگ تشخیص مالیات صادر و به مودی ابلاغ می شود در صورتی كه مودی نسبت به آن
معترض باشد می تواند ظرف سی روز از تاریخ ابلاغ شخصاً یا بوسیله وكیل تام الاختیار خود به اداره
امور مالیاتی مراجعه و با ارائه دلائل و اسناد و مدارك كتباً تقاضای رسیدگی مجدد نماید. رییس امور
مالیاتی (ممیز كل) موظف است پس از ثبت درخواست مودی در دفتر مربوطه و ظرف مهلتی كه بیش
از سی روز از تاریخ مراجعه نباشد به موضوع رسیدگی نماید. در جریان رسیدگی پرونده توسط رییس
اداره امور مالیاتی سه وضعیت ممكن است پیش آید.
الف) اگر دلائل و اسناد و مدارك ابرازی مودی برای رد مندرجات برگ تشخیص كافی باشد رئیس امور
مالیاتی ضمن رد مندرجات مراتب را در ظهر برگ تشخیص درج و امضاء می نماید.
ب) در صورتیكه رئیس امور مالیاتی بر اساس اسناد و مدارك ارائه شده تشخیص دهد درآمد مودی قابل
تعدیل می باشد و این امر مورد قبول مودی نیز قرار گیرد، در این حالت می بایست مراتب منبع مورد
توافق در ظهر برگ تشخیص درج و به امضای مسوول مربوطه و مودی مالیاتی یا وكیل تام الاختیار وی
برسد.
ج) اگر رئیس اداره امور مالیاتی اسناد و مدارك ارائه شده توسط مودی را برای رد برگ تشخیص یا
تعدیل درآمد موثر تشخیص ندهد باید دلایل عدم قبول مدارك در ظهر برگ تشخیص منعكس و پرونده
مودی را به هیات حل اختلاف مالیاتی ارجاع دهد.
-2 رسیدگی مجدد پرونده مالیاتی در مرجع هیات حل اختلاف بدوی
اگر ابلاغ برگ تشخیص براساس مقررات تبصره ماده ( 203 ) و ماده 208 قانون مالیات های مستقیم
(ابلاغ قانونی) شده باشد و مودی مالیاتی هیچ اقدامی بعمل نیاورد، در حكم اعتراض به برگ تشخیص
شناخته می شود. و نیز اگر مودی ظرف مهلت سی روز از تاریخ ابلاغ كتباً به برگ تشخیص اعتراض
نماید پرونده جهت رسیدگی به هیات حل اختلاف مالیاتی بدوی كه متشكل از سه نفر است ، یك نفر
نماینده سازمان امور مالیاتی كشور، یك نفر یك نفر قاضی اعم از شاغل یا بازنشسته و یك نفر نماینده
اتاق بازرگانی و یا مجامع حرفه ای یا تشكل های صنفی و ... می باشد، ارجاع داده می شود. بدین ترتیب
هنگامی كه زمان تشكیل جلسه هیات تعیین گردید برگه دعوت به هیات حل اختلاف مالیاتی به مودی
ابلاغ می شود. البته فاصله تاریخ ابلاغ و روز تشكیل جلسه رسیدگی هیات نباید كمتر از ده روز باشد
مگر به درخواست مودی و موافقت واحد مربوطه.
شایان ذكر است كه جلسات هیات حل اختلاف مالیاتی با حضور سه نفر رسمی خواهد بود و رای هیات
با اكثریت آرا ، قطعی و لازم الاجراست ولی نظر اقلیت نیز باید در متن قید شود.
-3 رسیدگی مجدد پرونده مالیاتی در مرجع هیات حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر
پس از آنكه هیات حل اختلاف مالیاتی بدوی تشكیل و رای مقتضی صادر و به مودی ابلاغ گردید، در
صورتی كه مودی نسبت به رای هیات حل اختلاف بدوی اعتراض داشته باشد می توانند ظرف مدت 20
روز از تاریخ ابلاغ رای به هیات حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر مراجعه و تقاضای رسیدگی مجدد نماید.
بدین ترتیب مودی مالیاتی برای شركت در هیات حل اختلاف تجدید نظر مكلف است مقدار مالیات
مورد قبول خود را پرداخت كرده و نسبت به مازاد بر آن اعتراض خود را در مدت مقرر تسلیم نماید.
لازم به ذكر است نمایندگان عضو هیات های حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر نباید نسبت به موضوع
مطروحه اظهارنظر داشته یا رای داده باشند.
-4 طرح پرونده در شورای عالی مالیاتی
چنانچه مودیان مالیاتی نسبت به رای قطعی صادره از سوی هیات حل اختلاف مالیاتی معترض باشند
می توانند ظرف یكماه از تاریخ ابلاغ به شورای عالی مالیاتی مراجعه نموده و پس از تكمیل و تنظیم فرم
واخواهی مدارك خود را شامل تصویر رای هیات و سایر اسناد و مدارك مثبته به شورا تحویل و تقاضای
رسیدگی مجدد نمایند. ضمناً بایستی مودیان به میزان مالیات مورد رای، وجوه نقد یا تضمین بانكی
سپرده و یا وثیقه ملكی یا ضامن معتبر كه اعتبار ضامن مورد قبول اداره امور مالیاتی باشد معرفی كند
تا رای قطعی هیات حل اختلاف مالیاتی تا صدور رای شورای عالی مالیاتی موقوف الاجرا گردد. شعبه
مزبور نیز موظف است بدون ورود به ماهیت امر صرفا از لحاظ رعایت تشریفات وكامل بودن رسیدگی
های قانونی و مطابقت مورد با قوانین و مقررات موضوعه ، به موضوع رسیدگی نماید.
-5 مراجعه به هیات موضوع ماده 251 مكرر
ممكن است اعتراض مودی در مورد مالیاتهای قطعی موضوع این قانون و نیز مالیاتهای غیر مستقیم كه
در مرجع دیگری قابل طرح نباشد، به هیاتی مركب از سه نفر به انتخاب وزیر امور اقتصادی و دارایی
احاله گردد. بدین ترتیب مودی می تواند به ادعای غیر عادلانه بودن مالیات و به استناد مدارك و دلائل
كافی از هیات مذكور تقاضای رسیدگی مجدد را نماید ، رای هیات به اكثریت آرا قطعی و لازم الاجرا
می باشد.
-6 هیات حل اختلاف موضوع ماده 216 قانون مالیاتهای مستقیم
مرجع رسیدگی به شكایات ناشی از اقدامات اجرائی راجع به مطالبات دولت از اشخاص، اعم از حقیقی یا
حقوقی كه طبق مقررات اجرائی مالیاتها قابل مطالبه و وصول می باشد، هیات حل اختلاف مالیاتی
خواهد بود كه به اعتراضات مزبور به فوریت و خارج از نوبت رسیدگی و اقدام به صدور رای مجدد نماید.
رای صادره قطعی و لازم الاجرا است




نوع مطلب : دانستنیهای مالیاتی، راهنمای مالیاتی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


دوشنبه 5 تیر 1396 06:06 ب.ظ
Loving the information on this internet site, you have
done great job on the content.
سه شنبه 2 خرداد 1396 04:02 ق.ظ
Having read this I believed it was very informative.

I appreciate you spending some time and energy to put this
information together. I once again find myself personally spending a lot of time both reading and posting comments.

But so what, it was still worth it!
چهارشنبه 23 فروردین 1396 07:05 ق.ظ
I always emailed this web site post page to all my contacts, since
if like to read it then my links will too.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


 
 
برچسب ها
پیوندها
آخرین مطالب