تبلیغات
راهنمای مالیاتی شما - پرسش از شما پاسخ از ما صفحه2
 
درباره وبلاگ


این وبلاگ شخصی و تحت قوانین جمهوری اسلامی میباشد

مدیر وبلاگ : عبدالله بدیع محرز
نظرسنجی
این وبلاگ تا چه اندازه راهنمای شما بوده؟








آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
اخبار مالیاتی استان ============= آخرین خبرهای اقتصادی ============ اخبار علمی-فناوری ==========
راهنمای مالیاتی شما
گسترش فرهنگ مالیات = پرداخت بموقع مالیات = مشارکت در توسعه و آبادانی میهن
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
سوال شماره 51

آیا حسابداران رسمی مجاز به ارائه خدمات حسابرسی به اشخاص مشمول نگاهداری دفاتر قانونی که دفتر پلمب نکرده اند می‌باشند یا خیر؟

ج – در اجرای ماده 272 قانون مالیاتهای مستقیم خیر .

 

سوال شماره 52

آیا اظهار نظر در مورد تجمیع عوارض به عهده حسابداران رسمی که گزارش مالیاتی تهیه می‌کنند می‌باشد؟

ج – هر چند اظهارنظر در خصوص قانون تجمیع عوارض و صحت اجرای آن توسط مودیان، از طریق حسابرسی مالیاتی توسط حسابداران رسمی میسر می‌باشد، لكن در فرم گزارش حسابرسی مالیاتی ابلاغ شده توسط سازمان امور مالیاتی كشور، مورد مذكور پیش بینی نشده است.

 

سوال شماره 53

چرا در گزارش حسابرس به رسیدگی نمونه گیری اشاره نمی‌شود؟

ج- هر چند كه در حسابرسی مالی، مبنای اظهار نظر بر اساس رسیدگیهای نمونه‌ای به همراه سایر رسیدگیها می‌باشد كه در بند دامنه رسیدگی به آن صراحتاً اشاره می‌شود، لكن در حسابرسی مالیاتی در خصوص تعیین درآمد مشمول مالیات و نیز اظهار نظر در خصوص مالیاتهای تكلیفی، رسیدگی نمونه‌ای مورد نداشته و مجاز نمی‌باشد.

 

سوال شماره 54

باتوجه به اینکه هیچگونه دستورالعمل حسابرسی مالیاتی تاکنون ارائه نشده بررسی پرونده حسابداران رسمی که گزارش مالیاتی ارائه می‌نمایند با چه ملاکی انجام می‌شود؟

ج – اگرچه دستورالعمل حسابرسی مالیاتی و نمونه گزارش مربوط توسط سازمان امور مالیاتی كشور (‌تیرماه 1382) منتشر گردیده است لكن تهیه دستورالعمل حسابرسی مالیاتی به صورت جامع به منظور یكنواختی در انجام موضوع فوق در دستور كار جامعه حسابداران رسمی ایران قرار دارد.

 

سوال شماره 55

اگر گزارش حسابرسی مالیاتی توسط حسابدار رسمی بجز حسابرس و بازرس قانونی شرکت تهیه شده باشد و برای انطباق با قانون، یک گزارش حسابرسی صورتهای مالی نیز ضمیمه شده باشد آیا تخلف و قابل پی گیری است؟

ج- تهیه گزارش حسابرسی مالی و گزارش حسابرسی مالیاتی می بایست توسط یك حسابدار رسمی و یا یك موسسه حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی صورت پذیرد در غیر این صورت تخلف محسوب و قابل پیگیری می باشد.

 

 

 

سوال شماره  56

در صورت عدم ارائه گزارش حسابرسی مالیاتی توسط مودی در مهلت مقرر با وجود معرفی حسابدار رسمی به اداره امور مالیاتی چگونه است؟

ج – بر اساس نظریه شورای عالی مالیاتی به شماره 394/201 مورخ 23/1/84 كه طی نامه شماره  3356/372- 211 مورخ  1/3/84 سازمان امور مالیاتی كشور ابلاغ گردیده، در صورت عدم تسلیم گزارش حسابرسی مالیاتی در مهلت مقرر توسط مودی، ماموران مالیاتی مكلف به اجرای ماده 97 قانون مالیاتهای مستقیم و دیگر احكام هستند.

 

سوال شماره 57

آیا بدون انجام حسابرسی عملیاتی می‌توان حسابرسی مالیاتی بعمل آورد؟

ج – در صورتی كه منظور از حسابرسی عملیاتی، حسابرسی صورتهای مالی باشد جواب منفی است.

 

سوال شماره 58

 آیا هیئت حل اختلاف ماده 170 مجاز به رفع اختلاف بین حسابدار رسمی و مودی که نسبت به گزارش مربوط اعتراض نموده می‌باشد یا خیر؟

ج- چنانچه اداره امور مالیاتی بر اساس درآمد مشمول مالیات تعیین شده توسط حسابدار رسمی برگ تشخیص صادر نماید و مودی مالیاتی نسبت به تشخیص حسابدار رسمی اعتراض داشته باشد می تواند به برگ تشخیص اعتراض نموده و موضوع را از طریق رییس اداره امورمالیاتی و یا هیات سه نفری حل اختلاف مالیاتی حل و فصل نماید.

 

سوال شماره 59

آیا تعیین میزان بدهی بابت مالیاتهای شخص ثالث نیز بعهده حسابدار رسمی رسیدگی کننده است یا خیر؟

ج- چنانچه منظور از شخص ثالث دریافت كنندگان وجوهی باشد كه پرداخت كنندگان در موقع پرداخت طبق قانون مكلف به كسر تمام و یا بعضی از مالیات متعلق باشند در این صورت برابر بند ج ماده 272 حسابدار رسمی باید نسبت به مالیاتهای تكلیفی اظهارنظر نماید و برابر جدول مربوطه در فرم گزارش حسابرسی مالیاتی اطلاعات این گونه بدهی ها را اعلام نماید.

 

سوال شماره 60

آیا سازمان امور مالیاتی می‌تواند مستقیما از حسابداررسمی در مورد گزارش درخواست اطلاعات و مستندات بنماید در صورت مثبت بودن جواب نحوه همکاری چگونه است؟

ج- در این مورد باید به دستورالعمل های سازمان امور مالیاتی مراجعه شود.

 

 

 

 

 

 

سوال شماره 61

آیا موسسات حقوقی ثبت شده که به صورت تیمی کار می کنند هر وکیل باید بابت وکالت حق تمبر پرداخت کند و آیا 5% مکسوره  به چه حسابی منظور می‌گردد؟

برای پاسخ دادن به این سوال    حالت­های مختلف زیر قابل ذكر است:

ج – 1- در كلیه مواردی كه وكلای دادگستری به عنوان وكیل در مراجع قضایی یا مراجع غیرقضایی مانند هیات های حل اختلاف مالیاتی یا كمیسیون های شهرداری شركت می نمایند مكلفند معادل 5 درصد حق الوكاله طبق ضوابط مربوط روی وكالتنامه تمبر الصاق و ابطال نمایند. این مبلغ به عنوان پیش پرداخت مالیاتی وكیل در حساب مالیاتی او منظور خواهد شد. هر گاه امور وكالت از طرف وزارتخانه ها، موسسات دولتی، شركتهای دولتی و شهرداری ها به وكیل ارجاع شود نیازی به ابطال تمبر روی وكالتنامه نمی باشد و در این قبیل موارد دستگاه پرداخت كننده حق الوكاله مكلفند در موقع پرداخت 5 درصد آن را كسر و به حساب سازمان امور مالیاتی كشور به نام وكیل واریز نمایند این مالیات نیز به عنوان پیش پرداخت مالیات وكیل محسوب می گردد. نرخ مالیات برای وكلای دادگستری نرخ های مقرر در ماده 131 قانون مالیات های مستقیم می باشد.

2- در كلیه مواردی كه موسسات حقوقی بابت مشاوره و یا سایر خدمات حقوقی از اشخاص حقوقی وجوهی دریافت می كنند پرداخت كنندگان وجوه مكلفند مطابق ماده 104 قانون مالیات های مستقیم در هر پرداخت معادل 5 درصد آن را كسر و طبق مقررات مذكور در ماده مزبور به حساب سازمان امور مالیاتی منظور نمایند این مالیات به عنوان پیش پرداخت مالیات موسسه حقوقی محسوب می گردد و موسسه حقوقی چون ثبت شده و دارای شخصیت حقوقی است نسبت به درآمد مشمول پرداخت مالیات به نرخ 25 درصد می باشد.

 

سوال شماره 62

در صورتی که وکلای دادگستری قرارداد مانند ثبت صورتجلسات با شرکتها داشته باشد آیا شرکت مکلف به کسر مالیات‌علی الحساب است یا خیر؟

ج – چون حق الزحمه مشمول ماده 104 است، پرداخت كننده مكلف به كسر 5% می باشد.

 

 

سوال شماره 63

آیا هزینه سود و کارمزد تسهیلات مالی دریافتی از صندوقهای حمایتی، از جمله تحقیقات انفورماتیک، جزء  هزینه های قابل قبول می‌باشد یا خیر؟

ج- سود و كارمزد پرداختی صرفاً به موسسات مذكور در بند 18 ماده 148قانون مالیاتهای مستقیم جزء    هزینه های قابل قبول خواهد بود و هر گونه سود و كارمزد پرداختی به غیر از موسسات مذكور قابل پذیرش نمی باشد. علیهذا چنانچه صندوق های حمایتی از جمله تحقیقات انفورماتیك به موجب قانون یا مصوبه هیات وزیران در حكم موسسات اعتباری غیر بانكی مجاز شناخته شوند مشمول مقررات مزبور خواهند بود.

 

 

 

 

سوال شماره 64 

آیا هزینه وام شرکت را بدلیل بدهی سهامداران به شرکت می‌توان برگشت داد؟

ج- هزینه وام شركت ارتباطی با بدهی سهامداران ندارد (‌از نظر مالیاتی)‌ و برگشت هزینه آن به دلیل بدهی سهامداران به شركت منطبق با مقررات هزینه های قابل قبول نمی باشد.

 

سوال شماره  65

آیا شرکتهای مادر که برای شرکتهای تابعه بنام خود وام اخذ می‌نمایند هزینه بهره آن در شرکت تابعه قابل قبول است (قرارداد بنام شرکت مادراست)؟

ج- خیر.

 

سوال شماره 66

سود و کارمزد بانکی که برای عملیات شرکت به بانکهای ایرانی پرداخت می‌شود قابل قبول است یا خیر؟

ج- قابل قبول است.

 

سوال شماره 67

بهره پرداختی بابت وامهای اخذ شده از بانکهای خارجی جزء هزینه های قابل قبول است یا خیر؟

ج- بر اساس مقررات بند 18 ماده 148 سود یا كارمزد پرداختی به بانكها بابت انجام دادن عملیات موسسه جزء هزینه های قابل قبول است (قید بانك خارجی یا ایرانی ندارد).

 

سوال شماره 68

در مورد پذیرش یا عدم پذیرش بهره شرکتهای داخلی به بانکهای خارجی که اکثرا در سرمایه گذاری B.O.T  مصرف می‌شود توضیح دهید؟

ج- به استناد بخشنامه شماره 35681 مورخ 20/6/81 جزء هزینه های قابل قبول است.

 

سوال شماره 69

جریمه پرداختی به وامهای بانکهای خارجی یا داخلی قابل قبول است یاخیر؟

ج- به استناد بند 7 ماده 148 قانون مالیاتهای مستقیم صرفاً جریمه پرداختی به دولت و شهرداریها جزء هزینه های قابل قبول نمی باشد، لكن جرائم پرداختی در ارتباط با معافیت موسسه به بانكهای داخلی و خارجی در صورت احراز جزء هزینه های قابل قبول خواهد بود.

 

 

 

 

 

سوال شماره 70

هزینه های غیر قابل قبول شرکتهای در حال تاسیس و قبل از بهره برداری چه زمانی مشمول مالیات می‌گردد؟

ج- آن مقدار از هزینه های قابل قبول دوره قبل از بهره برداری كه مورد پذیرش دستگاه مالیاتی قرار گیرد از تاریخ بهره برداری به مدت 10 سال قابل استهلاك می باشد و آن بخش از هزینه های دوره قبل از بهره برداری كه مورد پذیرش دستگاه مالیاتی قرار نگیرد در هر سالی كه به حساب هزینه منظور گردد برگشت داده شده و طبق مقررات مربوط عمل خواهد شد.

 

سوال شماره 71

چگونگی قبول هزینه های ذخیره مطالبات مشکوک الوصول ، ذخیره کاهش ارزش موجودیها و تخفیفات فروش را در هزینه های قابل قبول بفرمائید؟

ج- چگونگی قبول ذخیره مطالبات مشكوك الوصول مشروط به رعایت بند 11 ماده 148 و آئین نامه مربوط می باشد ذخیره كاهش ارزش موجودیها در قانون مالیاتها پیش بینی نشده و در مورد تخفیفات فروش مندرج در فاكتور فروش عرفاً  قابل قبول می باشد.

 

سوال شماره 72

آیا هزینه مطالبات مشکوک الوصول تحقق یافته دوران معافیت در زمان شمول مالیات قابل قبول است یا خیر؟

ج- هزینه مطالبات مشكوك الوصول به شرط اثبات در دوره تحقق قابل قبول است و هزینه های دوران معافیت را نمی توان به دوران غیرمعاف انتقال داد.

 

سوال شماره 73

آیا استهلاک می‌بایست بر اساس ظرفیت استفاده شده از ماشین آلات منظور گردد یا کامل طبق جدول؟

ج- استهلاك دارایی های ثابت از جمله ماشین آلات بر اساس مقررات جدول استهلاكات محاسبه می شود ظرفیت و میزان استفاده از ظرفیت یا میزان كاركرد و ساعت كار و غیره برای محاسبه استهلاك پیش­بینی نشده است.

 

سوال شماره 74

آیا نرخ استهلاک بعضی از صنایع را می‌توان بیشتر از جدول استهلاكات در نظر گرفت؟

ج- از نظر مالیاتی قابل قبول نیست.

 

سوال  شماره 75

آیا برای حیوانات وحشی که در باغ وحش نگهداری می‌گردند استهلاک در نظر گرفته شده است؟

ج-  در آیین نامه استهلاكات موضوع ماده 151 پیش بینی نشده است.

سوال شماره 76

برای محاسبه استهلاک کدام یک از قرائن "عمر مفید" یا "مدت کارکرد" ملاک محاسبه استهلاک است؟

ج- اساس محاسبه استهلاك با توجه به ماده 149 قانون مالیاتهای مستقیم بر اساس جدول استهلاكات موضوع ماده 150 قانون مزبور می باشد.

سوال شماره 77

درمورد مالیات شرکتهای تعاونی و مالیات سود  اتحادیه شرکتهای تعاونی که اقدام به ساخت و ساز می نمایند و دارای سود هستند. توضیح دهید؟

ج- فقط درآمدهای شركتهای تعاونی و اتحادیه های آنها (موضوع ماده 133) در حدود فعالیت اساسنامه معاف از مالیات هستند.

 

سوال شماره 78

آیا جایزه خرید که تولید کنندگان  بابت خرید بصورت جنسی به اتحادیه های تعاونی  اعطا می نمایند مشمول مالیات می‌باشد یا خیر؟

ج – به استناد بخشنامه شماره 27996/1727/4/30 مورخ 21/5/74 مشمول مالیات می باشد.

 

سوال شماره 79

آیا درآمدهای مستثنی از معافیت برای شرکتهای تعاونی وجود دارد یا خیر؟

ج- به استناد بخشنامه شماره 27996/1717/4/30 مورخ 21/5/74 درآمدهای غیرمرتبط با اهداف شركت های تعاونی، موضوع مواد 133 و 142، مشمول مالیات است. لازم به یادآوری سایر شركتهای تعاونی نسبت به درآمدهای حاصل طبق مقررات مربوط مشمول مالیات خواهند بود.

 

سوال شماره 80

آیا شرکتهای وابسته به شهرداری ها که بصورت بازرگانی اداره می‌شوند مشمول مالیات هستند یا خیر؟

ج- بلی، به استناد تبصره 1 ماده 2 قانون مالیات های مستقیم شركتهایی كه تمام یا قسمتی از سرمایه آنها متعلق به شهرداری ها می باشد مشمول مالیات هستند.

 

سوال شماره 81

آیا تعدیلات سنواتی دورانی که از طریق علی الراس تشخیص شده نباید در تعیین درآمد مشمول مالیات منظور گردد؟

ج - چنانچه تعدیل سنواتی مربوط به درآمدی باشد كه مالیات آن قبلا پرداخت نشده باشد بایستی در تعیین درآمد مشمول مالیات لحاظ گردد.

 

سوال شماره 82

اگر بازرگان کارت دار مدت ده سال از کارت خود استفاده نکرده ولی در همان محل بکار دیگری اشتغال داشته باشد میتواند از نظر خود اظهاری  طبق ماده 158  استفاده کند یا باید بجای بند (ج) ازجمله اشخاص بند الف ماده 96 تلقی گردد و دفتر روزنامه و کل نگاهداری کند؟

ج – دارندگان كارت بازرگانی مكلفند عملیات مالی خود را در دفاتر روزنامه و كل پلمب شده ثبت نمایند. استفاده از مقررات ماده 158 نیز موكول به نظر سازمان امور مالیاتی است.

سوال شماره 83

آیا شرکتهای سرمایه پذیر که در خارج به همین عنوان ثبت شده­اند و به شرکت های ایرانی سود سهم پرداخت می نمایند مشمول تبصره 4 ماده 105 می باشند یا خیر؟ مجوز قانونی در صورت منفی یا مثبت بودن پاسخ را ذکر فرمائید.

ج –  شركت ایرانی كه از شركت خارجی سود دریافت می نماید مشمول مالیات است (‌موضوع بند 4 ماده 1 قانون)‌  لذا مشمول تبصره 4 ماده 105 نیست ضمناً در این مورد مالیاتهای پرداخت شده در خارج از كشور طبق مقررات تبصره ماده 180 قابل كسر از مالیات متعلق در ایران خواهد بود.

 

سوال شماره  84

در مواردی که به بهانه عدم رسیدگی به مالیات سال بعد از استرداد مالیات اضافی پرداختی خودداری می‌گردد تکلیف مودی چیست؟

ج – مالیات هر سال مستقل بوده و ارتباطی به سال بعد ندارد و اضافه پرداختی پس از احراز و قطعی شدن بایستی مسترد گردد.

 

سوال شماره 85

درصورت تشخیص علی الراس شرکتهای مشمول بند الف ماده 107 آیا ضریب همان 12درصد می‌باشد یا طبق جدول ضرائب؟

ج- در صورتی كه قرارداد تا پایان سال 1381 منعقد شده باشد 12% مذكور در بند الف ماده 107 اعمال خواهد شد ولی قراردادهای منعقده از اول سال 1382 به بعد به استناد تبصره 5 ماده 107 ضریب جدول ضرایب باید اعمال شود.

 

سوال شماره 86  

موارد اختلاف استاندارد های حسابداری و حسابرسی با قانون مالیاتهای مستقیم و چگونگی برخورد سازمان امور مالیاتی با آنها چگونه است؟

ج- در صورت بروز اختلاف مقررات قانون مالیاتهای مستقیم حاكم خواهد بود.

 

سوال شماره 87

آیا بیش از یکبار می‌توان از معافیت ماده 132 استفاده نمود؟‌

ج- برای واحدهای جدید التاسیس اعم از صنعتی و معدنی كه برای آنها از اول سال 81 پروانه بهره برداری از طرف وزارتخانه ذیربط صادر می شود فقط برای یك بار می توان از معافیت مالیاتی مقرر در ماده 132 استفاده نمود.

 

سوال شماره 88

آیا عدم استفاده از ظرفیت کامل ( بطور مثال 20%) را می‌توان به عنوان قبل از بهره برداری تلقی نمود؟

ج- قانون قیدی به درصد بهره برداری یا استفاده از درصد ظرفیت برای برخورداری از معافیت مالیاتی ندارد و معافیت مالیاتی از تاریخ شروع بهره برداری با استفاده از هر میزان از ظرفیت شروع می شود.

سوال شماره 89

آیا درآمدهای مدارس غیرانتفاعی خارج از موارد تعیین شده توسط آموزش و پرورش مشمول مالیات است یا خیر؟

ج- بر اساس مقررات ماده 134 درآمدهای حاصل از تعلیم و تربیت در مدارس غیرانتفاعی مشمول مالیات نمی باشد. لذا چنانچه درآمدهای دیگری به جز تعلیم و تربیت داشته باشند مشمول مالیات خواهند بود.  (‌به آئین نامه ماده 134 قانون مالیاتهای مستقیم مراجعه شود) 

 

سوال شماره 90

جریمه عدم اجرای ماده 138 قانون مالیاتهای قدیم مربوط به زمان اجرای قانون مذکور که به دوران قانون جدید نیز تسری پیدا کرده چگونه محاسبه می‌گردد؟

ج- با توجه به این كه طبق مقررات ماده 146 كلیه معافیت های مدت دار مقرر شده به موجب قانون قبل از اصلاحیه مصوب  27/11/80 با رعایت مقررات مربوط تا انقضاء مدت به قوت خود باقی است لذا جریمه عدم اجرای ماده 138 قبل از اصلاحیه مذكور از اول سال 1381 به بعد برابر مقررات قبل از اصلاحیه قابل اعمال است.

 

سوال شماره 91

در مواردی که استفاده از معافیت در نیمه دوم سال آغاز می‌گردد آیا مدت معافیت بر اساس سال شمسی محاسبه می‌گردد یا 365 روز؟

ج- معافیت از تاریخ شروع بهره برداری محاسبه می گردد لذا چنانچه مودی در یك سال مالی از كل مدت آن سال از معافیت استفاده ننموده باشد می تواند باقی مانده مدت استفاده نشده را در سال پس از انقضای مدت معافیت استفاده كند. 

 

سوال شماره 92

صدور خدمات و کالا در برنامه چهارم دارای معافیت است یا خیر؟

ج- طبق بند د ماده 33 قانون برنامه چهارم توسعه برقراری هر نوع مالیات وعوارض برای صادرات كالاهای غیرنفتی و خدمات در طول برنامه ممنوع می باشد بنابراین درآمد حاصل از كالا و خدمات در طول برنامه چهارم كلاً از مالیات معاف می باشد.

 

سوال شماره 93

شرکتهایی که در خارج از ایران اقدام به تاسیس شرکت فرعی می‌نمایند و بخشی از فعالیت خود را به شركت مذکور منتقل می‌نمایند در صورت داشتن معافیت شرکت اصلی سود سهام شرکتهای فرعی كه صد در صد آن نیز متعلق به شرکت اصلی است دارای معافیت می‌باشد یا خیر؟

ج- معافیت شركتهای اصلی ایرانی قابل تسری به درآمدهای سرمایه گذاری كه در خارج از كشور تحصیل   می گردد نمی باشد. 

 

 

 

سوال شماره 94

آیا زیان عملیاتی شرکتهای تازه تاسیس دارای معافیت از سود غیر عملیاتی مشمول مالیات آنها  کسر می‌گردد یا خیر؟

ج- زیان عملیاتی شركتها كه درآمد عملیاتی آنها از مالیات معاف است به استناد ماده 105 قانون مالیاتهای مستقیم قابل كسر از سود یا درآمد غیر عملیاتی، مشمول مالیات نمی باشد.

 

سوال شماره 95

شرکتی در دوران بهره برداری بخش قابل توجهی مواد اولیه را بعنوان ضایعات تولید آزمایشی قلمداد نموده است آیا این هزینه را به بهای تمام شده ماشین آلات می‌توان اضافه نمود؟در این صورت از نظر مالیاتی چه حکمی دارد؟

ج- ضایعات تولید در حد متعارف طبق بند 25 ماده 148 جزء هزینه های قابل قبول است و منظور كردن هزینه ضایعات به بهای تمام شده ماشین آلات خارج از اصول و استانداردهای حسابداری است و قیمت تمام شده ماشین آلات را غیرواقعی نشان می دهد و برخلاف مقررات قانون مالیاتهای مستقیم می باشد. در صورت اضافه نمودن ضایعات به بهای تمام شده دارائی ها در سنوات بعد استهلاك آن مورد پذیرش قرار نمی گیرد.

 

سوال شماره 96

آیا سود سهامی که مالیات آن در مبدا پرداخت شده برای دریافت کننده مشمول سهمی از هزینه های اداری می‌باشد یا خیر؟

ج- با توجه به بخشنامه شماره 10124/1376/232 مورخ 29/5/84 فقط آن بخش از هزینه هایی كه در ارتباط با وصول سود سهام شركتها متحمل می شوند جزء هزینه های قابل قبول خواهد بود.

 

سوال شماره 97

منظور از  کلمه "تخصیص "در بند 27  ماده 148 چیست آیا مترادف با پرداخت یا ذخیره و یا کنار گذاشتن وجوه است؟

ج- تخصیص به معنی پرداخت نمی باشد بلكه به معنی تحقق و ثبت هزینه یا ذخیره گرفتن آن است (‌بند 27 ماده 148)

 

سوال شماره 98

با توجه به تناقض قبول هزینه های قبل از بهره برداری بین استانداردهای حسابداری و هزینه های قابل قبول حسابداررسمی در گزارش مالیاتی چه اقدامی می‌بایست انجام دهد؟

ج- گزارش مالیاتی بایستی بر اساس مقررات قانون مالیاتها تهیه و تنظیم گردد.

 

 

 

سوال شماره 99

آیا شرکتی می‌تواند از جایزه سه سال خوش حسابی و 1% پیش پرداخت مالیات همزمان استفاده نماید؟

ج- با توجه به مقررات ماده 189 قانون مالیاتهای مستقیم مودیان می توانند همزمان از جایزه خوش حسابی موضوع ماده مزبور و همچنین 1%  جایزه پیش پرداخت موضوع ماده 190 قانون مالیاتهای مستقیم استفاده نمایند.

 

سوال شماره 100

منظور ازهزینه های غیر واقعی غیر قابل قبول مذكور در تبصره ماده 192 چیست؟

ج- منظور هزینه های واهی و صوری است كه عملا در موسسه انجام نشده ولی مدارك صوری دال بر انجام هزینه در دفاتر ثبت گردیده است.

 

سوال شماره 101

آیا انتقال دارائیهای ثابت شركتهای هلدینگ به شركتهای فرعی به فیمت دفتری از مصادیق تركیب و ادغام است یا خیر؟

ج – خیر.

 

سوال شماره 102

چرا از پاداش هیئت مدیره یکبار 25% مالیات کسر میشود و یکبار 10% مگر این پرداخت بابت یک موضوع نیست آیا اینکه دهنده وجه شرکت باشد یا سهامدار تفاوتی ندارد؟

ج – نرخ 25% مربوط به مالیات بردرآمد شركتها است و ارتباطی به درآمد اعضای هیات مدیره ندارد چون اعضای هیات مدیره از محل سود تقسیم شده یا از منابع دیگر شركت وجوهی تحت عنوان پاداش دریافت دارند این مبلغ درآمد آنها بوده و طبق مقررات مربوط مشمول مالیات بردرآمد حقوق می باشد و ضمناً 10 درصدی كه در سوال مطرح شده مالیات قطعی پاداش هیات مدیره نبوده و درمواردی كه دریافتی اعضای هیات مدیره مشمول مقررات تبصره ذیل ماده 86 قانون مالیات های مستقیم باشد در این صورت تا مبلغ 42 میلیون ریال به نرخ 10 درصد و نسبت به مازاد آن مشمول نرخ های مزبور در ماده 131 خواهد بود


 
 
برچسب ها
پیوندها
آخرین مطالب